Immovator organiseerde begin februari op het Mediapark Hilversum een middag waarop diverse sprekers hun licht lieten schijnen op video. Ook Jurian van der Meer van Endemol Shine Nederland sprak. Interessant vond ik zijn verhaal over storytelling in Goede Tijden Slechte Tijden: hoe een verhaal op verschillende kanalen kan bestaan, en daar weer een eigen ‘story’ is. En hoe je daar een verdienmodel aan kan hangen.

Goede Tijden Slechte Tijden (GTST) is sinds 1990 een kijkcijferhit op televisie. Er lopen in zo’n serie in al die jaren natuurlijk talloze verhaallijnen al door elkaar, maar met de komst van internet en de mogelijkheden die smartphones en tablets en sociale media bieden, kun je met zo’n serie nóg weer veel verder gaan dan op tv.

Je hoeft als fan maar 1 kanaal te volgen, je kunt ook meerdere verhaallijnen naast elkaar volgen op andere plaatsen. Lees hoe dat werkt:

Verhaallijn 1: op het televisiescherm

De welbekende soapscenes op het televisiescherm. Stel je de volgende scene voor: de ene GTST-acteur raakt in een autobotsing met een andere GTST-acteur.

Verhaallijn 2: op de tablet

Dit betreft scenes op de tablet. Tegelijkertijd te bekijken met de televisie aan. Je krijgt dan als kijker bovengenoemde scene als volgt in beeld:

  • Scene 1 op televisie: acteur X rijdt op het televisiescherm op een weg, camerastandpunt: naast de bestuurder van links.
  • Scene 1 op tablet: acteur Y rijdt ook op die weg, komt vanaf de andere kant, camerastandpunt: naast de bestuurder van rechts.
  • Scene 2 op televisie: acteur X botst op acteur Y (je ziet als kijker de ravage in de auto)
  • Scene 2 op tablet: acteur Y botst op acteur X (idem, in de andere auto)

Dit lijkt wellicht wat simpel scenario, maar bezorgt de kijker extra beleving en spanning: je ziet de acteurs op elkaar botsen vanuit twee perspectieven. Een pietsje bewerkelijke virtual reality zou je kunnen zeggen. Maar: met de mogelijkheden die op dit moment ter beschikking staan van het grote publiek.

Verhaallijn 3: op Itunes

In de serie loopt een verhaal over een meisje dat naar de popacademie gaat. Uiteindelijk neemt ze haar eerste song op. Op televisie is dat verhaal wat algemeen, maar online kun je haar op de voet volgen bij de aanloop van het maken en opnemen van haar liedje, in verschillende filmpjes. Vervolgens is haar song daadwerkelijk te downloaden van Itunes. Dat doen vele GTST-fans. En dat liedje wordt zodoende een hit in de ‘echte wereld’.

Verhaallijn 4: op sociale media

Smiths, de chipsfabrikant, verzint rondom zijn bestaande zoutjes cartooneske karakters uit GTST. Grappige figuurtjes die spelen in Gezelllige Tijden: animaties gemaakt met eigen verhaaltjes. Leuk om te delen op sociale media!

Verhaallijn 5: in een app

Meerdijk is het fictieve dorp waar GTST zich afspeelt. Van deze plaats is in een app via een Google-maps-achtige kaart gemaakt, waarop je kunt inzoomen op de plekken die fans kennen uit de serie: woonhuizen, het café, de school, de bioscoop, het winkelcentrum, het bos en het strand.

In de app kun je ook nieuwe verhaallijnen volgen, of bijvoorbeeld kiezen uit 3 verhaallijnen: hoe wil je dat het afloopt? De meeste stemmen gelden en zo wordt een nieuw verhaal bepaald door de fan-community.

Verhaallijn 6: in de appstore

In de televisieserie beginnen twee jonge ondernemers een start-up. Ze ontwikkelen een bepaalde app. Deze app is vervolgens daadwerkelijk tegen een gering bedrag te downloaden in de appstore. Duizenden mensen doen dat.

Verhaallijn 7: op het podium, in real life

Tijdens eens evenement in een fysieke zaal, komen de acteurs uit GTST kennismaken met hun fans en ook daar speelt zich weer een verhaal af.

Conclusie: storytelling = storyselling

In elke verhaallijn zit een commercieel haakje. Ten eerste is op elk extra kanaal weer geld te verdienen met advertenties of partnerships. Ten tweede is er geld te verdienen met eigen producten.

In zijn algemeenheid past de entertainmentindustrie dit soort cross-channeling (oftewel: transmediaal denken) al langer toe natuurlijk. Verhaal is eerst boek, boek wordt film, film wordt dvd, televisieserie, game, live event (Disneyland, Plopsaland). Of een verhaal start als game, etc. etc. etc.

Deze manier van creatief commercieel doordenken over de mogelijkheden van je content ‘uitmelken’ vind ik een boeiende strategie.

Als je met dit model kijkt naar je eigen verhaal, zijn er talloze nieuwe vormen en plekken te bedenken om je verhaal uit te dragen.

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.