Beeld werkt! We leven al decennia in een beeldcultuur, die alleen maar groeit met alle smartphones en apps en sociale media. Mijn boodschap is dat woorden echt wel werken (anders zou ik dit niet zitten typen), maar dat beelden je zo ongelooflijk goed kunnen helpen met het echt toegankelijk en begrijpelijk maken van je verhaal. Als aanvulling. En realiseer je dat veel mensen echt he-le-maal niets met tekst hebben. Stel dat dat jouw doelgroep is, wat doe je dan met je boodschap?

Kunnen lezen en schrijven, dat hebben we allemaal moeten leren op school. Maar beelden snapten we al jaren eerder, daar hebben we nooit les voor hoeven krijgen. Het menselijk brein verwerkt plaatjes 60.000 keer sneller dan tekst. Reden te meer om je verhaal eens met meer afbeeldingen te gaan brengen. En dat is nu makkelijker dan ooit.

Eerst nog eens wat overtuigende wetenschappelijke cijfers:

  • 90 procent van communicatie verloopt non-verbaal.
  • 65 procent van je publiek is visueel ingesteld.

1000 woorden = 1 beeld

“1 beeld zegt meer dan 1000 woorden”, luidt het brave gezegde, maar het klopt. Beelden ‘raken’ meer hersendelen dan tekst: ze kunnen ingewikkelde en saaie onderwerpen omzetten tot iets begrijpelijks. Mensen onthouden beeld ook beter dan tekst. En de combinatie van beeld en tekst zorgt dat hun aandacht verdubbelt.

Op 20 juni stond er een interessant artikel in het Financieele Dagblad, waarin de Amerikaanse ‘visualiser’ David Sibbet zegt: “Het brein wil beelden zien. Zeker in deze tijd, waarin een continue stroom aan informatie op ons afkomt.” Hij claimt zelfs dat “Visualisatie mensen slimmer maakt.”

De eerste sociale media waren gebaseerd op tekst. En we mailen, chatten, whatsappen en twitteren er nog steeds met woorden op los. Maar via Facebook sloop het beeldgebruik al in onze digitale communicatie. En met de komst van de smartphone werd het super simpel om eigen – eventueel met een appje bewerkte – foto’s direct te uploaden. Met beeld spreken is nu voor iedereen weggelegd. Instagram en Snapchat zijn het bewijs.

Meer likes, shares en bezoek

Met beeld maak je je verhaal herkenbaar en aantrekkelijk. Goed voor je marketing! Facebookberichten met plaatjes worden vele malen beter gelezen, geliked en geshared dan gewone tekstberichten, tweets met foto’s krijgen meer retweets. En de sociale media die momenteel groeien in populariteit zijn Snapchat, Instagram, Pinterest.

Breng je boodschap dus eens vaker (of helemaal) met beeld, in je blog, je presentatie, op je website, je tweet of post. En vergroot de kans dat je publiek:

  • Je tekst überhaupt gaan lezen
  • Naar je website (of sociale account) surft
  • Langer op je website blijft
  • Je bericht gaat liken/delen
  • Je boodschap begrijpt en onthoudt (en misschien wel doorvertelt)
  • Reageert op je oproep
  • Terugkeert

Hoe kom je aan beeld? Natuurlijk via stock-websites of een fotograaf of illustrator, maar probeer ook eens zelf wat te fotograferen, op te nemen (video) of zelfs te illustreren.

Poezenbeeld doet het altijd goed (500x391)Neem ’s een foto van je kat

En heb je geen idee? Neem dan gewoon een foto van je kat. Die worden sowieso enorm geliked en gedeeld, maar plaatjes van katten blijken ook goed te onthouden, ontdekte het bedrijf Memrise. Ze ontwikkelden er een talencursus met kattenplaatjes die enorm snel en effectief blijkt. ‘Cuteness’, oftewel schattigheid, helpt met informatie opnemen. Het helpt je te concentreren en maakt verband met je hersenen. En humor helpt dan ook nog eens een handje.

Na publicatie van dit artikel op Linkedin kwam er een aanvulling van speechschrijver Martijn Goedegebuure, die het geschreven en uitgesproken woord een warm hart toedraagt. Nota bene deed hij dat in de vorm van een animatiefilmpje op Youtube dat ging over het belang van woorden in combinatie met gezichtsmimiek en lichaamshouding. Het haalt een hardnekkige mythe onderuit over dat tekst onbelangrijk zou zijn en eindigt met de woorden: “Words really matter. Let’s give them the respect they deserve.”

We sure will!

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.