Hoe kun je meer klanten aan je binden? Door een e-course aan te bieden. Kijk hoe ondernemer Marieke Kegler dat aanpakte.

Marieke Kegler begon jaren geleden haar creatieve blog ByMiekK, over tassen en andere accessoires die ze zelf naait en haakt. Inmiddels heeft ze ook een textielwebshop overgenomen. Ze deelt er patronen, tutorials en diy’s, oftwel: instructies hoe je zelf aan de slag kunt. Ook startte ze een eigen e-course, de Kleding Challenge, met meteen een heleboel enthousiaste cursisten.

“Eind 2013 nam ik de duurzame-textielwebshop Sew Natural over van de vorige eigenares Jessica. Ik kende haar via Twitter en we hebben in 2013 samen een online quilt-cursus georganiseerd. Die deelde ik op mijn blog. De deelnemers maakten iedere maand een quiltblok (een vierkante lap gemaakt van kleine stukjes stof, KS) en uiteindelijk een hele quilt.”

Kledingchallenge

Wat was de aanleiding voor de Kleding Challenge?

Ik ben de afgelopen jaren steeds een uitdaging aangegaan: in 2012 één tas per week, in 2013 dus die quiltcursus en in 2014 wilde ik iets doen waarmee ik nog niet zoveel ervaring had. Ik heb wel veel naai-ervaring, maar voor kleding heb ik nooit het geduld gehad. Daarom bedacht ik deze: iedere maand een kledingstuk maken dat goed past en dat ik ook nog aan durf te trekken.”

Hoe kwam je op het idee er een e-course van te maken?

“Het leek me leuk om mijn challenge te delen met mijn volgers, en misschien wilden ze ook wel met mij meedoen. Ik heb er een online cursus van gemaakt, net als de quilt-cursus van 2013. Dat werkte goed. Het is handig om alles vanuit huis te kunnen voorbereiden en het is leuk om contact te hebben via sociale media met de deelnemers. Hoewel het ook handig en nuttig zou kunnen zijn om deelnemers face-to-face uitleg te kunnen geven over het in elkaar zetten van een kledingstuk.”

Hoeveel abonnees heb je? En hoe kregen die ‘lucht’ van deze actie?

Er zijn ruim 500 inschrijvingen op de nieuwsbrief. De abonnees hoorden van de Kleding Challenge via mijn blog en via Facebook en Instagram, waar ik ook regelmatig foto’s van mijn vorderingen op plaats.”

Elke maand zet je een nieuwe aflevering online. Doen alle ‘abonnees’ elke maand mee?

Nee, of je uiteindelijk de PDF-beschrijving van het kledingstuk van de maand bestelt, bepaal je zelf. Niet elk kledingstuk voldoet aan ieders smaak. Deelnemers kunnen per maand beslissen. Ik probeer de patronen wel zo neutraal mogelijk te maken, zodat ze aan te passen zijn naar ieders eigen stijl. De reacties van de deelnemers zijn tot nu toe erg leuk.”

Wat ontdek je persoonlijk door dit te doen?

Twee dingen: Het is nog niet zo eenvoudig om een passend patroon voor je eigen lichaam uit te tekenen. Bij ingewikkelde patronen komen een heleboel plooitjes, patroondelen en figuurnaden kijken. En ik ben natuurlijk een autodidact op naaigebied, geen professional. Maar ik kwam er ook achter dat je met een eenvoudig patroon en een leuke felle of bedrukte stof ook al een heel goed resultaat krijgt. Niet te moeilijk doen dus, en geen te hoge eisen stellen aan jezelf.”

Hoe helpt deze e-course je aan meer klanten of bekendheid?

Er is een aantal nieuwe klanten  en volgers bijgekomen. Verder hoop ik dat het helpt om Sew Natural neer te zetten als een duurzaam totaalconcept: van stoffenverkoop, aangevuld met (zelfgeschreven) naaipatronen en complete naaipakketten tot hip hergebruik. Een duurzame handmade lifestyle dus. Het klantencontact met de deelnemers is erg leuk, ik hou van de reacties op sociale media en ik vind het prettig om de deelnemers via mail of sociale media te kunnen helpen om tot een leuk nieuw kledingstuk te komen.”

Heb je nog verdere plannen hiermee? Bundelen tot een boek, instructievideo? Modeshow op het eind?

Ik denk eraan om de werkbeschrijvingen van de kledingstukken te bundelen tot een e-book. Zo heb je een heel naslagwerk met basispatronen, getekend naar je eigen maat en aan te passen naar je eigen stijl. En misschien ga ik workshops geven, zodat deelnemers ook ‘live’ een kledingstuk op maat kunnen maken.”

Marieke Kegler is met Sew Natural online te vinden.

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.