Contentconcepten en redactieformules

Ik ontwikkel publicatieconcepten, op maat. Daarvoor zijn honderden creatieve vormen en variaties te bedenken, want verhalen kun je op 1001 manieren vertellen en kennis kan worden overgedragen via uiteenlopende middelen en kanalen: van website tot (e)magazine, van blog tot (e)boek, tot video. Van Facebook, Linkedin tot Periscope of Snapchat.

Verder ontwikkel ik redactieformules, die zijn namelijk nodig om een concept uiteindelijk in de praktijk uit te voeren met de verschillende personen die eraan bijdragen vanuit de disciplines tekst, design, fotografie, illustratie en video.

Contentconcepten in de praktijk:

 

CASE: PreventNed

Voor HR onderszoeks- en adviesbureau PreventNed ontwikkelde ik in samenwerking met grafisch ontwerper Nelleke van der Vaart van Veek studio een animatie om HR-managers en CEO’s uit te leggen wat de tool Human Capital Dashboard voor het rendement van hun bedrijf kan betekenen.

Contentconcepten Jan en AndreCASE: Techniek Talent: tijdschrift en tipboek

Voor platform Techniek Talent, dat zorgt voor meer instroom en behoud van mensen in de techniek, ontwikkelde ik samen met collega-contentcreator Marjolijn Poulssen een afscheidstijdschrift voor bestuurders Jan en André met bijdragen van familie, vrienden en collega’s.

Samen met twee tekstschrijvers, een communicatieadviseur en grafisch vormgever ontwikkelde ik een video-in print-boek voor het vijfjarig bestaat van de FemmeTech Bedrijven Award waarin technische bedrijven ruim 40 tips geven hoe je vrouwen binnen krijgt en houdt.

Contentconcepten : Zak bollen Artis Contentconcepten: jubileumboek artis storytelling door personeelCASE: Artis bloembollenpakket + jubileumboek personeel

Dierentuin Artis bestond in 2013 175 jaar en vierde dat op verschillende manieren. Zo plantten ze duizenden bloembollen in het park, om bezoekers het hele jaar door op een zee van bloemen te trakteren en… ze introduceerden de Artis-tulp. Om bezoekers ook thuis te laten genieten van deze bloemen, inclusief die Artis-tulp, verkochten ze in de winkel, de webwinkel en via de tuincentra van Groenrijk deze bollenzak. De inhoud werd gekozen door de tuinman van Artis, die natuurlijk kennis heeft van welke bollen het goed doen in de Hollandse tuin zonder te veel gedoe, en die bovendien leuk verspreid over het tuinseizoen beurtelings kleur geven. Ik verzorgde de realisatie van dit special product in samenwerking met de bollenleverancier. Het product was binnen een mum van tijd uitverkocht, en 1 euro per zak ging naar het nieuwe olifantenverblijfproject.

Daarnaast werd het personeel getrakteerd op een groot feest. Iedere medewerker kreeg herinneringenboek. Ruim 175 vaste, tijdelijke en vrijwillige medewerkers van Artis haalden ontroerende ervaringen, bijzondere geschiedenissen, fantastische herinneringen en hilarische anekdotes op over hun werk in de dierentuin. Deze werden opgetekend door een journaliste. Samen met Artis-vormgever Kees van der Veer en Artis-fotograaf Ronald van Weeren produceerde ik dit tot een kloek boekwerk.

Contentconcepten- tijdschrift ArtisCASE: Artis-tijdschrift

Natura Artis Magistra, oftewel Artis, had al jaren een tijdschrift voor leden en relaties, maar wilde in 2009/2010 een modernisering van dat blad in het kader van de totale huisstijlverandering en een nieuwe merkfilosofie. Ik zorgde voor een nieuwe tone-of-voice en een actuele redactieformule; een meer journalistieke aanpak, verschillende instapniveaus voor de lezer, en meer triggers om naar Artis te komen o.a. door het toevoegen van een insert. Vormgeefbureau Van Lennep tekende voor een strakke uitstraling op mat FSC-papier met een lumbeck. Het werd zo meer een boekje dan een ‘schrift’ en volgde daarmee een oude traditie van de Artis-Jaarboekjes die in een ver verleden werden uitgegeven. Het blad won in 2010 de SMIN Award in de categorie ‘business to consumer’.