Over de comeback van tv en radio: hoe deze ‘bijna vergane media’ op een heel andere manier terugkomen in een online gedaante, en nu ineens ‘van iedereen’ zijn. Ook van jou.

Televisie en radio. Niet meer van deze tijd. Dat horen we nu al een paar jaar van mediatrendwatchers en gewone gebruikers. De managers en werknemers uit ‘Hilversum’ hebben echter lang hun handen tegen hun oren gehouden en heel hard ‘WHAWHAWHA!’ geroepen om dat niet te horen. Toch erkennen ze nu (ik hoorde het ze zeggen tijdens het Mediapark Jaarcongres 23 juni): we zijn ingehaald door Facebook, Google, Amazon, Netflix en andere grote jongens uit Amerika. Maar ook: door jongens en meisjes die in het jaar 2000 of iets daarvoor zijn geboren.

En inderdaad. DE televisie zoals we die kenden tussen de jaren zestig en nu, is absoluut klaar met z’n bestaan. We kijken liever op ons eigen device en op ons eigen tijdstip. Maar we kijken nog steeds graag naar bewegend beeld en leuke mensen die een interessante of grappige mening hebben, en/of die goed kunnen dansen, zingen of acteren in een meeslepend verhaal. Dus series en programma’s zullen blijven worden gemaakt. Maar niet meer per se in Hilversum. Tenzij Netflix dat een interessant idee vindt.

Ook anderen kunnen nu televisie maken

Wat televisieland ook verandert, is dat inmiddels heel andere partijen dan gebruikelijk televisie kunnen maken. Zoals het blad Linda dat met een eigen TV-kanaal kwam in december, en afgelopen week meldde ook Libelle met een ‘TV’ te komen. Online. Daar is geen ingewikkelde studio meer voor nodig, het is ‘simpelweg’ een extensie van de redactie, geproduceerd in eigen huis. De stiliste doet het decor en de redactrice het interview.

En wat te denken van de wekelijkse internet-hitserie De Meisjes van Thijs – filmpjes van ongeveer 2,5 minuut, gemaakt door een paar jonge enthousiaste filmmakers, zonder megabudget, of grote filmstudio, groot geworden op Youtube en via sociale media. Inmiddels hebben ze na enkele jaren verschillende prijzen gewonnen met hun serie en gaan ze nu dan een heuse een speelfilm maken over hoofdpersoon Thijs.

Jonkies joviaal op de schouders

De huidige televisiemakers zie je wel ineens allerlei jonge vloggers joviaal op de schouders slaan. Ze merken dat die kereltjes met hun smartphone, een puberaal idee en een rudimentaire montagetechnieken vele malen meer kijkers trekken op Youtube dan zijzelf op de buis. Dus worden die vloggers binnengetrokken om nog te redden wat er te redden valt. NOS zet ze in een studio bij elkaar om het nieuws meer ‘juice’ te geven en zet jeugdige nieuwsmakers in een lab om via Snapchat de jonge doelgroep aan zich te binden. Ik vind het persoonlijk erg leuk om te zien dat in deze tijd ouwelui van jonkies willen leren. Dat is voor het eerst in de geschiedenis naar mijn gevoel.

Maar… het is al best laat om nu als ouwe televisiemaker nog met behulp van wat jeugdige input het bedrijf te proberen continueren. Niet alleen die millennial, maar iedereen maakt nu of binnenkort televisie gewoon zelf. Met de smartphone en apps als Periscope en sinds kort Facebook Live knal je gewoon direct je eigen live uitzending de lucht in. Acuut zichtbaar voor je volgers, of pal in je timeline en ook nog eens interactief, want er zit een chatfunctie op, wat het nog beter/leuker/interessanter dan ‘gewone live televisie’ maakt!

En met een video-montage-app frummel je in een halfuurtje een reportage uit je telefoon en deel je die op al je eigen sociale kanalen die je maar wilt.

Radio maakt ook een online comeback

Verder leuk is, ook het ouderwetse – al jaren in een vergeethoekje belande fenomeen radio (ofwel: audio) is in feite bezig met een comeback, in de vorm van de podcast. Als je wilt weten in wat voor vorm dat goed en origineel kan, surf dan eens naar de site van Kate O’Sullivan, met haar in het Verenigd Koninkrijk bij een vrouwelijk publiek zeer populaire podcast A Playful Day.

Doe je dus ‘gewoon’ zelf. Met een spraak-opname-app zend je binnen een mum een eigen podcast de lucht in en word je vanzelf je eigen radiomaker.

Genoeg geschreven, het punt dat ik wil maken:

Kortom: als er LindaTV is, en LibelleTV, dan is er ook ruimte voor jouw eigen radio- of tv-station.

Denk er eens over na. Je kunt er morgen meteen mee beginnen.

 

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.