Over welke onderwerpen moet ik het hebben? Het is een vraag waar veel publicisten mee worstelen. Tijdschriftmaker Rob van Vuure (o.a. Viva, Libelle, Nieuwe Revu) schreef in 1996 het boek ‘De arrogantie van het buikgevoel’. Hij behandelde uitvoerig het thema ‘onderwerpen zoeken’. Ik herlas dat boek en pikte er de volgende 7 onderwerpen uit, die door de decennia heen nog steeds Toppers zijn:

1. Golden oldies

Sommige onderwerpen blijven goud waard. Altijd maar weer. Dat zijn de onderwerpen die jouw doelgroep steeds weer bezighouden, of het nou 1996 is of 2015.

Zet ze in de jaarplanning en besteed er aandacht aan, ook al ervaar je ze zelf als uitgekauwd… Je doelgroep is er echt mee bezig. Zoek je eigen uitdaging in steeds een verrassende variatie op een aloud thema te verzinnen.

Gouden momenten:

  • Week 44: Sinterklaas
  • Week 45: Sinterklaas
  • Direct na Sints afvaart: Kerst!
  • Eind december: Oud & Nieuw, terugblik afgelopen jaar
  • Januari: vooruitblik nieuwe jaar, vakantieplannen
  • Carnaval
  • Maart: Boekenweek
  • Eind maart, begin april: Pasen
  • April: Rokjesdag
  • Mei t/m september: tuin(ieren), bikini, jurken, sandalen, salades
  • Mei/juni: Aardbeien- en aspergetijd
  • Juni/juli: EK, WK, Olympische Spelen
  • Zomer: puzzelen, BBQ, lezen, vakantie, hoe houd ik de kinderen zoet, luwe werkmaanden
  • Start school/werk/sport na de vakantie, goede voornemens
  • Herfst: gezelligheid in huis, knutselen, jam maken, pompoenenoogst, nieuwe aardappelen
  • 4 oktober: Dierendag
  • Oktober: tijd voor stamppot en soep

2. Het Nieuws

Elk nieuwsitem of trending topic is te vertalen naar je eigen blog of content-concept.

3. Geld

Verdienen, besparen, beleggen, uitgeven, waarde, verlies, winst, miljonairs, rente, rondkomen, slim boekhouden, ruilen, delen, goedkoopst, duurst. Geld en inkomen: altijd interessant.

4. Gezondheid

Verder te vertalen naar onderwerpen als: voeding, medisch, zorg, psyche. Houdt de mens altijd bezig, al zijn er elk jaar nieuwe trends en verandert de gedachte van de doelgroep erover en ook heeft elke doelgroep zo weer zijn eigen visie op gezondheid. Hoe kan ‘gezondheid’ in je eigen content een rol spelen?

5. Bekende mensen

Gossip, inkijkje in het leven van, interview, vergelijking situatie (want ook gescheiden, geopereerd, vader verloren, stem kwijt, in de overgang, bevallen, begonnen met breien).

6. Winactie

Schrijf een wedstrijd uit. Leuk participerend. Vraag altijd om een haalbaar resultaat dat de gemiddelde doelgroeper kan behappen. Zoals een foto maken van iets. Het beste recept voor tomatensoep of appeltaart. Een gedicht. Tekening. Recensie. Met de content die wordt toegezonden, is vervolgens weer nieuwe content te maken.

7. Boerenkool

In zijn boek ‘De arrogantie van het Buikgevoel’ somt Van Vuure een lijst op van 98 onderwerpmogelijkheden rondom het thema ‘Boerenkool’. Inspirerend voor iedereen die even vastloopt.

8. Onderwerpen in een ABC

Ook kwam Van Vuure met een Onderwerpen-ABC in zijn boek. Ik vul dat nu in op mijn manier, anno 2016. Het zijn trefwoorden die verwijzen naar een ideeënbron- of een contentvorm:

  • a. Alfabet
  • b. Brainstorm / Beroemdheid / Blogs / Boerenkool
  • c. Centen (geld) / Cijfers
  • d. Dialoog
  • e. E-mail van een lezer
  • f. Fotografie / Facebook
  • g. Google / Geld / Gezondheid
  • h. Hema
  • i. Instagram / Interview
  • j. Jubileum
  • k. Krant
  • l. Linkedin
  • m. Masterclass
  • n. Nieuws / Nieuwsbrief
  • o. Opsomming (lijstje)
  • p. Pinterest / Poll
  • q. Question(naire)
  • r. Recensie
  • s. Speciale aanbieding / Serie / Stappenplan
  • t. Televisie / Tekening / Twitter
  • u. Uitmelken (gouwe ouwe opnieuw verpakken)
  • v. Verjaardag / Vraag / Verhaal / Vroeger
  • w. Wens / Workshop
  • x. eXploreer (ga naar buiten)
  • y. You (waar heb je zelf zin in)
  • z. Zoeken (in je archief, boekenkast, rommella)

 CF_icon_RGB_idee_zwart_seagreen-01Meer lezen over lessen van Rob van Vuure:

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.