Meerdere mensen zuchtten de afgelopen tijd: “Joh, ik heb geen tijd voor al dat bloggen, het bijhouden van mijn website en al die sociale media. Moet dat echt?”
Niets moet, uiteraard. Maar je ‘online presence’ goed verzorgen is in feite net zo noodzakelijk als je boekhouding doen.

Klanten beoordelen je steeds vaker op je aanwezigheid op internet. Dat is anno 2014 je eerste – of tweede – indruk.

Als je iemand hebt ontmoet, surf je later naar z’n website, Linkedin-profiel of Twitter-account. En dan beoordeel je iemands kwaliteit op wat je dan te zien krijgt. Als je dan ontdekt dat iemand zijn laatste tweet heeft uitgedaan op 12 februari 2012, ontstaat toch een bepaald beeld.

Wanneer je ziet dat een website een nieuwspagina heeft en het laatste nieuwtje dateert van eind vorig jaar, idem. Staat er ‘blog’ in een menu, en is die pagina leeg (Of er staat: “hier komt een blog”) of die is gevuld met onzinnige of gedateerde informatie, hmmm…

Klanten lezen aan een online presentatie af of je goed bent in je vak, of je humor hebt, of geolied georganiseerd bent. En of je een beetje alert en op de hoogte bent. Of slim, of snel.

Blijf in beeld

Zorg dat je je ‘verhaal’ goed neerzet. Van plaatje tot praatje tot portret en profiel. Dat je geregeld wat echt interessants vertelt over je organisatie, je vak en je expertise (gedoseerd graag!). Dat kan in een blog, die je vervolgens via de sociale media verspreidt. En hou zoiets enigszins strategisch en planmatig vol, dus met een bepaald idee en wat dwingende deadlines. En kom niet met: “ik weet niet waarover ik moet schrijven”. Joh, het is toch je vak? Daar valt toch altijd veel over te vertellen en nieuws over te melden aan anderen, die er altijd minder vanaf weten?

Dan word je gehoord, blijf je in beeld, en zullen mensen aan je denken zodra ze je nodig hebben. Je blijft op het netvlies.

Zo creëert u ‘brand awareness’.

Meer dan de helft van de Amerikaanse bedrijven ziet sociale media als belangrijkste middel om publiek te bereiken. Het gaat hen om relaties opbouwen, loyalere klanten kweken. Inmiddels verbinden duizenden mensen zich met een merk via sociale media.
Sociale media is gewoonweg niet meer weg te denken uit je marketing en bovendien een van de makkelijkste en goedkoopste manieren om publiek te bereiken. En er zijn zoveel vormen en kanalen, er is er altijd wel eentje te vinden die past.

Heb geduld

En dit traject, gaat niet over 1 nacht ijs. Wees standvastig en geduldig.
Maar als je klanten, doelgroep of publiek je zo langzaamaan weten te vinden, en je informatie en expertise interessant vinden, dan zijn ze er ook heel makkelijk in dat weer doorgeven aan anderen, iets wat nu met de sociale media ook steeds makkelijker is: delen, liken, sharen, retweeten, favoriten. En zo komen er nog meer potentiële klanten of geïnteresseerden op je pad. En dan merk je dat het beheersen en beheren van je website, blog en sociale media, dus leuk en belangrijk is.

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.