Kan ik je verder helpen?

Katja Staring adviseur

Allereerst ben ik een groene contentmaker. Lees er meer over.

Mijn klanten zijn communicatiebureaus en communicatieafdelingen. Meer weten?

strategiesessies

 

 

Spreken in het openbaar

Spreken in het openbaar is soms best eng. Hoe kun je dat het beste aanpakken? We gingen tijdens een workshop in de leer bij Nienke van Bezooijen. Zij begeleidt als meester in de spreekkunst TED-talkers en directeuren van grote bedrijven die voor publiek willen spreken. 

spreken in het openbaar

Tip: draag niet te hoge hakken en zorg dat je nog met je tenen kunt wiebelen. Dan sta je zekerder en blijf je geconcentreerd.

Wist je dat maar 10% van een gesproken praatje gaat over de inhoud? En dat de rest overblijft voor je stem (20%) en je houding en uitstraling (70%)?

Niet meteen heel geruststellende informatie…

Tijdens een netwerkbijeenkomst werkten we onder Nienkes leiding aan onze performance. We leerden hoe je rechtop staat, hoe je met tenenwiebelen je concentratie bewaart, hoe je je kin moet houden en hoe je fysiek op een vraag reageert.

Spreken met EASE

En haar tips gelden in feite voor iedereen die een verhaal fatsoenlijk wil overbrengen op publiek, in welke vorm dan ook. Ze werkt volgens de EASE-methode, waarmee je Energiek, Authentiek, Spreekvaardig en Empathisch voor een zaal of groep staat.

Hoewel maar 10% van je verhaal dus indruk maakt, is het dus van enorm belang dat intensief voor te bereiden. Want als je eigen tekst goed tussen je oren zit, dan straal je die zekerheid ook uit.

Wat is jouw einde

Nienkes advies voor het opbouwen van een pakkend gesproken verhaal is: begin bij het eind. Bedenk met welke clou of zin je gaat eindigen. En werk dan daar in een logische volgorde naartoe, ondertussen goed nadenkend over de variatie in je uitspraak. Met welke ‘punchwords’ en welke ‘stretchwords’ wil je nadruk leggen of juist rust brengen? Als je dat verhaal vervolgens zo kunt vertellen, dan komt het met die uitstraling ook goed.

Dat klinkt toch heel eenvoudig.

7 boodschappen voor bloggers

7 boodschappen voor bloggers

Tijdens de Londense bloggersbijeenkomst Blogtacular ’15 werd er in alle sessies steeds tussen de regels door wat interessants over publicatie- en blogstrategie gezegd. We hebben zo 7 boodschappen voor bloggers bij elkaar gesprokkeld.

  1. De groei van een blog kost tijd en een lange adem

    Grace Bonney van Designsponge begon eind 2004 met bloggen, heel 1.0, als tijdverdrijf tijdens haar ‘lunchbreak’, gewoon ‘omdat ze het leuk vond’. Haar blog werd pas booming in 2009. Dat is dus VIJF jaar werken en schrijven. Inmiddels is ze een gevierd spreker, radiomaker, bezig met een eigen productenlijn, kortom, is haar blog en alles daaromheen een commercieel succes.

Boodschap: focus

Begin met een onderwerp dat je van nature ontzettend leuk of belangrijk vindt, en heb een lange adem als je verlangt naar succes.

  1. Een blog is als het leven: een pad vol hindernissen

    Grace Bonney liep na enkele jaren tegen een flinke Blogger Burnout aan, wat ikzelf de BlogDip noem: het moment dat je afhaakt. Haar advies is: de wereld verandert, techniek verandert, sociale media veranderen. Verander mee. Dat is de enige manier om met je blog door te kunnen.

Boodschap: zet door

Ook al zie je het niet meer zitten, verzin wat geks of probeer iets nieuws om jezelf weer aan de praat te krijgen. En focus weer. Zie de volgende boodschappen.

  1. Ken je doelgroep

    In veel sessies kwam het doelgroepdenken naar voren: wie is je doelgroep, wie zijn je True Readers? “Create a tribe, the right tribe”, zei Allison Sadler van The People Shop.

Boodschap: analyseer je tribe

Bedenk tot welke ‘stam’ jouw publiek hoort. En wat die stam van jou wil weten.

  1. Beperk je onderwerp

    Vervolgens laaide de kwestie over onderwerpkeuze en focus weer op: iedereen heeft z’n eigen informatiewinkel op internet. Wat ‘verkoop’ jij daar precies? En wie wil dat hebben? > je tribe En jij bent uniek. Dus schrijft anders over taarten bakken dan je buurvrouw. Daaraan voegde iemand nog enigszins mierzoet toe: “There’s room to fit anyone and all of us. There is no one thing, you are more. We are all producers of something.” (Applaus en gejoel uit de zaal).

Boodschap: kies een thema dat echt van jou is

Bepaal goed over welk thema jij het hebt. Waar jij van bent. Hint: promoot wat je tof vindt. Dan heb je tot in de eeuwigheid qua onderwerpen nooit een tekort.

  1. Zorg voor sfeer

    Doordenkertjes waren de gedachtegangen over de sfeer van een blog. Een van de sprekers, Leona Thrift-ola, heeft vijf kenmerken waar zij en haar blog voor staan, benoemd in een checklist. Daar moeten alle uitingen aan voldoen. De redactie van Mollie Makes heeft een lijst opgesteld van woorden die juist Niet en Nooit meer mogen voorkomen in hun artikelen. Hier lees je daarover meer. Zorg dat je blog ‘over all’ eenzelfde sfeer in beeld, taal en gevoel uitstraalt. In tekst, beeld en gevoel.

Boodschap: kies een eigen ‘huisstijl’ en tone-of-voice
  1. Zorg voor discipline

    Grace Bonney kwam met een indrukwekkende sheet met haar planning voor blogs en sociale media. Ik doe het haar niet na, maar ik ben dan ook geen dag-en-nacht-blogger.

Boodschap: plan, plan, plan

Maar: post ook spontaan tussendoor realtime. Wat weer aansluit op de laatste boodschap:

  1. Show some love

    Allison Sadler kwam met een mooie hekkensluiter voor wat betreft de sociale kant van bloggen en de media eromheen: “Show your followers some love, they speak to you, so speak back.”

Boodschap: wie goed doet, goed ontmoet

Dus: wil je zelf gevolgd worden en dat mensen, bedrijven, organisaties, merken op je reageren, doe dat dan ook zelf. Sociale media zijn sociale media. Denk aan het moment dat je op straat goedgemutst een voorbijganger groet en die zegt ijskoud niets terug. Is altijd een gek gevoel toch?

De foto boven dit artikel is van Piers MacDonald thanks to Mollie Makes

Zeven keer: app om filmpjes mee te maken

Zeven keer: app om filmpjes mee te maken

Zelf filmpjes maken, je hebt er geen videocamera meer voor nodig, want je hebt je smartphone en verschillende apps. 7 keer een app waarmee je zo een video of animatie uit je mouw schudt. 

app 1. Magisto

Selecteer enkele foto’s en stukjes video-opname, een ‘sfeerthema’ en een muziekje en voilà, deze app husselt er een sprankelend filmpje van! De app werkt volgens de makers op basis van kunstmatige intelligentie. Dat zie je ook aan het feit dat gelijkende foto’s (bijvoorbeeld drie portretjes achter elkaar) met elkaar worden gecombineerd. Te gebruiken voor bijvoorbeeld: een verslag van een werkbezoek, of een uitje naar een museum of festival.

app 2. Boomerang

Het is geen foto en geen gif, het is een… Boomerang. En duurt hooguit een seconde. Instagram lanceerde eind 2015 deze standalone app, waarmee je van een bewegende gebeurtenis een razendsnelle serie foto’s maakt, die acuut worden samengevoegd tot een mini-hogekwaliteitsvideo die vooruit en achteruit is af te spelen.

Je kunt een Boomerang liggend en staand fotograferen. Het filmpje kun je vervolgens op o.a. Instagram en Facebook delen. Samen met de al bestaande Instagram-loopvideo’s en de app Hyperlapse (die het mogelijk maakt een stabiele time lapse te schieten van bijvoorbeeld en autoritje) kun je lekker aan de slag met allerlei bewegende beeldexperimenten.

app 3. PhotoGrid

Onze favoriet. Met de optie Videopresentaties kun je 50 foto’s achter elkaar plaatsen en zo een slideshow (trage modus: kies het schildpadje) of snelle animatie (rappe modus: kies het haasje) maken. Met muziek eronder, en eventueel nog een filter. Kun je uren mee zoet zijn…

app 4. Gif Me!

Maakt van je korte video (bijvoorbeeld gemaakt met PhotoGrid) een nog snellere animatie, of met gekozen foto’s. Met name leuk voor verspreiding op sociale media.

app 5. Flipagram

Sociaal platform waarmee je net als met Photogrid een selectie van meerdere foto’s aanelkaar kunt plakken tot een swingend filmpje. Heeft leuke, vrolijke muziekjes. Je moet wel een account aanmaken, wat sommige gebruikers een hobbel vinden.

app 6. Imovie

Apples onovertroffen montage-app voor Iphone- en Ipad-gebruikers. Er kan voorlopig geen andere app aan tippen, helaas niet voor Android beschikbaar. Alles zit er op: vaste formats waar je uit kunt kiezen, vaste muziekjes, tekst-opties in verschillende mooie stijlen. Je kunt stukken video met een vingerbeweging inkorten en verschuiven, het wijst zich zo heerlijk vanzelf, een 8-jarige kan er al mee monteren, nu jij nog.

app 7. Adobe (Premiere) Clip

De app die het dichtst bij Imovie komt, maar veel minder features heeft zoals maar een beperkte keuze uit lettertypes

Geen app, maar wel een zeer prima programma voor niet Apple-bezitters: Windows Movie Maker biedt hetzelfde scala aan mogelijkheden als Imovie, maar dan op je pc.

Ook een app voor bewegende beelden ontdekt? Of gemaakt? Mail ons! We proberen ‘m dolgraag uit.

Groene inspiratie

Groene inspiratie

Voor blogs over urban green, natuurtuinieren, groene lifestyle en sustainable travel