Kan ik je verder helpen?

Katja Staring adviseur

Allereerst ben ik een groene contentmaker. Lees er meer over.

Mijn klanten zijn communicatiebureaus en communicatieafdelingen. Meer weten?

strategiesessies

 

 

Pinterest: a long time love affair

Tijdens bloggersevent Blogtacular ’15 sprak Zoe Pearson, marketingmanager van Pinterest UK. Ze gaf tips en trucs. En een mooi inzicht: “De inhoud op Pinterest is ‘evergreen’. Zet je een beeld op Pinterest, dan kan het eindeloos in verschillende contexten worden gedeeld en gedeeld en gedeeld. Forever.” 

Pinterest biedt dus a long time love affair, en is trouwer dan het vluchtige Facebook, Instagram of Twitter. En Pinterest heeft nogal wat veranderd in het beeldgebruik op internet. Iedereen kan er met digitale plaatjes een eigen droomwereld componeren. Er zijn meer dan 30 miljard (9 nullen) Pins en 750 miljoen (6 nullen) Boards, vertelde Zoe Pearson.

Nog even: wat Pinterest in basis is:

  1. Een internettool, met een mobiele app-versie.
  2. Daarmee kun je digitale plaatjes (Pins) verzamelen en rangschikken, dat doe je op Boards.
  3. Die Boards geef je zelf een thema.
  4. Kan verslavend zijn.
  5. Nogal een vrouwending.
  6. Zakelijk inzetbaar, wanneer je bij je producten of diensten beeld hebt, of kunt bedenken.

Ikzelf heb sinds 2012 een Pinterest-account als ‘laboratorium’ en ben enthousiast over het snel vinden van ideeën en die groeperen op een Board. Ook vind ik het een topmedium om bepaalde trends op te spotten. Daarnaast heb ik per ongeluk een aardig succesvol ‘evergreen’ Board gemaakt in 2013 waarvan de Pins maar blijven ge-re-Pind. Succesvol in de zin van: ik doe ongelooflijk weinig voor relatief veel resultaat.

Zoekmachine voor beeld

Marketingmanager Zoe Pearson noemt Pinterest een ‘visual discovery tool’. Pinterest is zodoende een alternatief voor Google op beeldgebied.

Het beeld op Pinterest is afkomstig van websites, apps, merken en bedrijven, maar ook van individuele gebruikers die hun eigen foto’s direct in Pinterest uploaden. De beelden verschijnen in feeds, op Boards en in zoekresultaten, zowel mobiel als op het internet. Iedere gebruiker volgt andere boards en accounts, dus iedereen ziet een andere feed (timeline).

Over het algemeen is het gebruikte beeld op Pinterest – net als op Instagram – fraaier van compositie en minder ‘huis-tuin-en-keuken’ dan op Facebook of Twitter.

Pinterest wordt volgens Zoe gebruikt om:

  • Te ontdekken.
  • Te bewaren.
  • Te doen.

Ik zou daaraan willen toevoegen:

  • Te dromen.

De meeste boards bevatten immers foto’s van indrukwekkende interieurs en kledingstijlen, doe-het-zelf-projecten en smakelijke gerechten, maar die gaan we dus never ever maken of aanschaffen. Dat zouden we willen, maar ons ontbreekt de ruimte, de tijd, het figuur, het geld of de talenten om dat te doen. Maar is het niet heerlijk ontspannen om ze lekker te Pinnen? Zo heb je het voor je gevoel toch een beetje uitgevoerd en in bezit allemaal. Quite mindful!

PinterestWat cijfers en weetjes van Zoe

  • Een gemiddelde Pin wordt 11 keer ‘ge-re-pind’.
  • Hoeveel volgers je hebt, is niet representatief voor je succes. Wel: het aantal re-Pins en likes.
  • Je mag een oneindige hoeveelheid Pins en Boards aanmaken.
  • De meeste content wordt gevonden via de zoekbalk en niet via een profielpagina: op ‘Pin-level’ dus.
  • Hashtags schijnen niet (meer) te werken in Pinterest. Ik vind dit vreemd, want vertegenwoordigt de hashtag niet juist ‘het nieuwe zoeken’ binnen een bepaalde tool? Voor mijn gevoel had Zoe daar een vage verklaring voor.

    Pinterest

    Elke lezer (Pinner) heeft z’n eigen interesses en zal een Pin zelf weer hergroeperen in een eigen context

 

Goeie Pin-tips van Zoe

  • Pin professioneel, gebruik dus aantrekkelijk, mooi, duidelijk beeld.
  • Maak inspirerende boards, dus richt je niet op producten, maar op de ‘wereld die je creëert of voor ogen hebt’. Het gaat in de eerste plaats om ideeën.
  • De tekst bij je eigen Pin-beeld moet praktische uitleg geven: wat zie je op dit plaatje en wat kun je ermee?
  • Verrijk je eigen Pins maximaal met informatie: prijs, beschikbaarheid, locatie, openingstijden, ingrediënten, etc. En niet te vergeten: koppel een website aan je beeld.
  • Gebruik termen waarop je publiek zoekt. Dat kan in het Engels of een andere taal. Hoe internationaal wil je gaan?
  • Bedenk hoe Pinners jouw beeld kunnen gebruiken: de ene Pinner zet een beeld van een blauwe trui op het Board ‘Sweater’, de ander op het Board ‘Breipatroon’, de derde op ‘Stoere Stijl’ en de vierde op het Board ‘Blue’.
  • Geef je Board extreem simpele titels, die aangeven waarover je board gaat. Dus niet: ‘I’m walking on sunshine’ maar: ‘Yellow Shoes’.
  • Op je Pin kun je linksboven zien door wie deze is geliked en naar welk Board ge-re-pind.
  • Richt je op seizoenen en hoogtepunten (Vaderdag, Pasen) en op hobby’s en interesses van mensen.
  • Zet een Pin it Button in je browser om makkelijk te kunnen pinnen als je wat op internet tegenkomt.
  • Promoot je ‘Pinterest Presence’: noem Pins en Boards in je profiel of prominent op je site, in je nieuwsbrief, in sociale media.
  • Pin regelmatig.

Nog wat handige links

Hema op PinterestPraktijkvoorbeeld 1: de Hema

In de HEMA hing een verrassende link in de schappen: de winkel verwijst op een kaartje naar Pinterest. Geinig om dat zo tussen de woonproducten te hangen.

De HEMA Wonen-pagina op Pinterest geeft een interessant overzicht van hoe je als bedrijf met dit beeldmedium kunt omgaan. Er staat wooninspiratie op, productinformatie tussendoor, maar ook verwijzingen naar blogartikelen over slaaptips en zelfmaakideeën op de HEMA-blog.

Op zich prijken er ‘maar’ 141 plaatjes op, dat is vrij weinig voor een bedrijf als HEMA, maar hé, je moet ergens beginnen.

Roodkapje dankzij Pinterest en YoutubePraktijkvoorbeeld 2: fondant kneden

Laatst kneedde ik voor het eerst iets van fondant, te weten Roodkapje, bestemd als pronkstuk op de verjaardagstaart van de 3-jarige Kato. Dit lukte mij louter en alleen dankzij Pinterest en Youtube.

Kato’s moeder is mijn vriendin S. Ze had me in allerijl opgetrommeld, want een Roodkapjestaart is echt een fantastisch origineel idee, maar bleek een driedaags werkproject. Een tikje ambitieus voor iemand met een fulltime baan. Zeker omdat er ook nog een Roodkapjesjurk genaaid moest worden. En morgen was het kind al jarig.

Op Pinterest had de mama voor mij een board met Roodkapjes van fondant en Roodkapjestaarten samengesteld. Daarnaast had ze op Youtube diverse filmpjes (zoals dit) gevonden waarin professionele fondantspecialisten tonen hoe je dat mierzoete, niet te hachelen spul in geinige figuurtjes verandert.

Praktijkvoorbeeld 3: pinnen op de sofa

Ik hoorde laatst van cursist Els dat ze ook aan Pinterest doet. Blijkt zij eigenhandig  in 8 maanden 19.000 pins te hebben verzameld, lekker ’s avonds, thuis op de bank, na een dag hard werken. Here you go.

Inmiddels heeft ze er vast al veel meer bijgepind.

Hoe maak je secondenvideo voor sociale media?

Even een videootje bekijken via sociale media op de telefoon, doen we steeds vaker. Maar: we zijn lui en druk, dus we willen ze kort: 3, 6, 15 seconden graag! Als een filmpje meer dan 3 minuten gaat duren, zuchten we al… want we hebben wel meer te bekijken op een dag hé! Zo maak je secondenvideo.

Je maakt die ultrakorte filmpjes met een up-to-date smartphone zelf en je resultaten zijn dan ook snel te delen en bekijken.

Kortst (circa 3 seconden): animated GIF

geanimeerde GIF

Een GIFje is anno 2015 een bewegende foto, of een piepklein stukje film. GIF kwam eind jaren 80 als digitaal fotoformaat op de markt. Een ‘geanimeerd GIF-je’ zoals vaak gebruikt op Twitter (kan nog niet op Facebook of Instagram) is inmiddels een bewegend fragmentje, soms voorzien van een extra geschreven tekst of een ‘sticker’. Het wordt al gauw wat hysterisch, maar trekt daardoor de aandacht. Je kunt zo’n geanimeerde GIF zelf maken met diverse apps. De beeldkwaliteit mag enigszins twijfelachtig zijn, hoewel de kijker kritischer wordt.

Deze GIF maakte ik met de app Gif Me! door op een zonnebloem kort ‘in te zoomen’ (door mijn hand ernaartoe te bewegen), een bruinfilter te kiezen en er met de tekstfunctie woorden aan toe te voegen.

Korter (6 seconden) Vine

Begin 2013 lanceerde Twitter de app Vine als een stand alone waarmee je meerdere filmfragmentjes achter elkaar opneemt tot maximaal 6 seconden. Die komen in een ‘loop’ en kunnen in een tweet worden verzonden. Volgens Amerikaanse blogs is Twitter nu bezig met een tooltje waarmee je stickers, tekst en droedels kunt toevoegen aan je videoclipjes, zoals dat met GIFs al kan.

Kort (15 seconden): Instagram

Met Instagram kun je filmpjes maken van maximaal 15 seconden. Dat werkt hetzelfde als de app Vine: je filmt iets, als je de knop loslaat, film je vervolgens een aansluitend onderwerp, enzovoorts. Zo kun je in 15 seconden best een aantal beeldjes vastleggen.

Langer (60-90 seconden): Facebook, Linkedin,

Op (of via) Facebook of Linkedin kunnen filmpjes zo lang zijn als je wilt. Toch zullen steeds minder mensen op deze ‘timeline-media’ een filmpje dat langer is dan 3 minuten uitkijken, tenzij het echt bere-intrigerend is en helemaal in de doelgroep.

Langst (90 seconden-10 minuten): Youtube

Op Youtube kunnen filmpjes weer langer zijn. Mensen sluiten Youtube inmiddels ook op tv aan. Zo kan mijn vader geïntrigeerd naar 25-minutenfilmpjes kijken waarin Australische klussers van een roestige oliedrum een barbecue lassen.

Aan de slag met secondenvideo

Met de apps van Instagram en Vine en talloze andere (montage)apps kun je animaties maken door stukjes film en foto’s en allerlei gadgets als tekst en stickers samen te voegen.

Maar hoe maak je zo’n ultrakorte video interessant en bruikbaar? Kun je er wel ‘alles’ in kwijt? Jazeker. Met beeld en soms wat gesproken en geschreven tekst kom je een heel eind, zelfs in 3, 6 of 15 seconden.

Meer lezen

Wat kun je vertellen in korte video?

 

 

Zo gebruik je korte video

Korte video en animaties, je ziet ze steeds meer in de sociale media. Maar wat kun je eigenlijk in 3, 6 of 15 seconden vertellen? Heel wat. 15 boodschappen die zich uitstekend lenen voor filmische inzet:

  1. Een reactie geven (als GIF heten ze al ‘reaction gifs’ > applaudisseren, kwaad stampen, rondedansje doen, in slaap vallen van verveling)
  2. Oproepen tot actie (vandaag 20% korting tussen 13-17 uur!)
  3. Conversatie uitlokken (oproep, pittige stelling)
  4. Storytelling, verhaaltje vertellen (mijn hardlooproute vandaag)
  5. Taaie info verduidelijken (Griekse crisis, vluchtelingenstroom)
  6. Saaie info opvrolijken (beurskoers)
  7. Een product tonen (schoenen, jurk, gadget)
  8. Een proces uitleggen (hoe vouw je een T-shirt, hoe maak je pannenkoekenbeslag)
  9. Iemand bedanken of feliciteren (fijn dat je er was, hoera eindelijk je rijbewijs!)
  10. Aandacht vragen (tadaa!)
  11. Een kort kijkje geven (achter de schermen van de filmset, in de voetbalkleedkamer, tijdens het opbouwen van de beursstand)
  12. Adverteren (personeel werven)
  13. Branding (sfeer rond je merk creëren)
  14. Laten zien hoe goed je bent (bal hooghouden, tapdansen, prachtig tekenen, vlekkeloze make up aanbrengen)
  15. Iets fascinerends tonen (wuivende berenklauw)

Voorbeelden van korte video 

  • Reactie geven: ‘Kermit approves’: in deze GIF zie je dat Kermit iets echt kan waarderen.
  • Proces uitleggen: De One Handed Gardener geeft tuiniertips op Instagram.
  • Product tonen: Ikea‘s magnetische kruidenpotjes op Instagram: levert leuke discussies op (is dit wiet?) en mensen gaan elkaar taggen om dit handige product onder de aandacht te brengen. Ook een beetje flauw, maar toch vermakelijk is HP‘s laptop test op Instagram. HP gebruikt vaker filmpjes die kunnen inspireren.
  • Branding & Storytelling: Modeontwerper Michael Kors toont de serie ‘The golden rules of going out‘ op Instagram met de hashtag #FlashYourGold die (de wereld rondom) een parfum promoot. Met duizenden likes!
  • Storytelling & Branding & Product tonen: Modemerk Gap produceerde een liefdesverhaal in een 12-delige serie voor Instagram met liefdesverhaaltjes in micro-afleveringen van 15 seconden, die samen een grotere love story van een prille date vormen. De hasthags #APerfectFit en #SpringisWeird pluggen de campagnebeelden en spijkerbroeken op meerdere sociale platformen.
  • Aandacht trekken en/of een Proces uitleggen: General Electric’s laat op Vine zien hoe je met kleurstof, melk en afwasmiddel iets bijzonders kunt creëren. Dit bedrijf heeft meer filmvoorbeelden overigens.

Meer zien en/of doen:

  • Kijk op de website van Giphy voor een enorme expositie van GIFS.
  • Kunstzinnige GIFS vind je op Ffffound.
  • Er worden nu ook Industy Shorty Awards uitgereikt voor korte filmpjes de speciaal voor sociale media zijn gemaakt. Doe mee! Vanaf 28 september kun je weer insturen.

Groene inspiratie

Groene inspiratie

Voor blogs over urban green, natuurtuinieren, groene lifestyle en sustainable travel