Kan ik je verder helpen?

Katja Staring adviseur

Allereerst ben ik een groene contentmaker. Lees er meer over.

Mijn klanten zijn communicatiebureaus en communicatieafdelingen. Meer weten?

strategiesessies

 

 

Je boodschap met beeld: 60.000 keer sneller

Beeld werkt! We leven al decennia in een beeldcultuur, die alleen maar groeit met alle smartphones en apps en sociale media. Mijn boodschap is dat woorden echt wel werken (anders zou ik dit niet zitten typen), maar dat beelden je zo ongelooflijk goed kunnen helpen met het echt toegankelijk en begrijpelijk maken van je verhaal. Als aanvulling. En realiseer je dat veel mensen echt he-le-maal niets met tekst hebben. Stel dat dat jouw doelgroep is, wat doe je dan met je boodschap?

Kunnen lezen en schrijven, dat hebben we allemaal moeten leren op school. Maar beelden snapten we al jaren eerder, daar hebben we nooit les voor hoeven krijgen. Het menselijk brein verwerkt plaatjes 60.000 keer sneller dan tekst. Reden te meer om je verhaal eens met meer afbeeldingen te gaan brengen. En dat is nu makkelijker dan ooit.

Eerst nog eens wat overtuigende wetenschappelijke cijfers:

  • 90 procent van communicatie verloopt non-verbaal.
  • 65 procent van je publiek is visueel ingesteld.

1000 woorden = 1 beeld

“1 beeld zegt meer dan 1000 woorden”, luidt het brave gezegde, maar het klopt. Beelden ‘raken’ meer hersendelen dan tekst: ze kunnen ingewikkelde en saaie onderwerpen omzetten tot iets begrijpelijks. Mensen onthouden beeld ook beter dan tekst. En de combinatie van beeld en tekst zorgt dat hun aandacht verdubbelt.

Op 20 juni stond er een interessant artikel in het Financieele Dagblad, waarin de Amerikaanse ‘visualiser’ David Sibbet zegt: “Het brein wil beelden zien. Zeker in deze tijd, waarin een continue stroom aan informatie op ons afkomt.” Hij claimt zelfs dat “Visualisatie mensen slimmer maakt.”

De eerste sociale media waren gebaseerd op tekst. En we mailen, chatten, whatsappen en twitteren er nog steeds met woorden op los. Maar via Facebook sloop het beeldgebruik al in onze digitale communicatie. En met de komst van de smartphone werd het super simpel om eigen – eventueel met een appje bewerkte – foto’s direct te uploaden. Met beeld spreken is nu voor iedereen weggelegd. Instagram en Snapchat zijn het bewijs.

Meer likes, shares en bezoek

Met beeld maak je je verhaal herkenbaar en aantrekkelijk. Goed voor je marketing! Facebookberichten met plaatjes worden vele malen beter gelezen, geliked en geshared dan gewone tekstberichten, tweets met foto’s krijgen meer retweets. En de sociale media die momenteel groeien in populariteit zijn Snapchat, Instagram, Pinterest.

Breng je boodschap dus eens vaker (of helemaal) met beeld, in je blog, je presentatie, op je website, je tweet of post. En vergroot de kans dat je publiek:

  • Je tekst überhaupt gaan lezen
  • Naar je website (of sociale account) surft
  • Langer op je website blijft
  • Je bericht gaat liken/delen
  • Je boodschap begrijpt en onthoudt (en misschien wel doorvertelt)
  • Reageert op je oproep
  • Terugkeert

Hoe kom je aan beeld? Natuurlijk via stock-websites of een fotograaf of illustrator, maar probeer ook eens zelf wat te fotograferen, op te nemen (video) of zelfs te illustreren.

Poezenbeeld doet het altijd goed (500x391)Neem ’s een foto van je kat

En heb je geen idee? Neem dan gewoon een foto van je kat. Die worden sowieso enorm geliked en gedeeld, maar plaatjes van katten blijken ook goed te onthouden, ontdekte het bedrijf Memrise. Ze ontwikkelden er een talencursus met kattenplaatjes die enorm snel en effectief blijkt. ‘Cuteness’, oftewel schattigheid, helpt met informatie opnemen. Het helpt je te concentreren en maakt verband met je hersenen. En humor helpt dan ook nog eens een handje.

Na publicatie van dit artikel op Linkedin kwam er een aanvulling van speechschrijver Martijn Goedegebuure, die het geschreven en uitgesproken woord een warm hart toedraagt. Nota bene deed hij dat in de vorm van een animatiefilmpje op Youtube dat ging over het belang van woorden in combinatie met gezichtsmimiek en lichaamshouding. Het haalt een hardnekkige mythe onderuit over dat tekst onbelangrijk zou zijn en eindigt met de woorden: “Words really matter. Let’s give them the respect they deserve.”

We sure will!

Zo hou je de interesse van je publiek vast

Hoe kom je steeds weer met leuke, boeiende content voor je publiek? Ik liet me inspireren door het twintig jaar oude boek ‘De arrogantie van het buikgevoel’ van tijdschriftmaker Rob van Vuure (o.a. Viva, Libelle, Nieuwe Revu). Inmiddels is er in twee decennia flink wat veranderd met de komst van internet, maar wat nog steeds geldt, zijn de volgende ideeën om de aandacht van je lezerspubliek vast te houden.

Wat kan een content-mens anno ‘16 leren van een oude tijdschriftmaker uit ‘96?

In een voorjaarsvlaag van opruimwoede belandde ik ook bij mijn boekenplank met vakliteratuur. Daar stond het in 1996 door tijdschriftenman Rob van Vuure geschreven boek ‘De arrogantie van het buikgevoel’. Wegdoen of niet? Hopeloos ouderwets? Indertijd had ik het als bladenmaker gretig gelezen, maar is dit boek nog relevant voor mijn vak nu?

Ik besloot het daarom te herlezen en ontdekte nog steeds geldende wenken en enkele opfrissers. Wel kreeg ik een terugwerkend ‘science fictiongevoel’, vanwege de totale afwezigheid van ‘internet’ in het boek. Klopt. Dat speelde in ‘96 geen of nog nauwelijks een rol in de publiekstijdschriftenwereld.

Maar wat kan een content-mens anno ‘15 leren van een oude tijdschriftmaker uit ‘96? Best nog wel wat. Met name op doelgroepdenken, onderwerpen zoeken en extra’s bieden. Ik heb het op een rijtje gezet (en het boek toch nog maar terug in de kast).

Onder andere: hoe je je doelgroep warm kunt houden voor je content.

Blijf je publiek verrassen

  • Doe af en toe een aanbieding die aantrekkelijk oogt voor de gehele doelgroep. Ook als mensen er geen gebruik van maken. Het gaat om het GEVOEL dat deze aanbieding teweegbrengt (“Gut, wat leuk dat ze dat ook doen. Als ik de volgende keer tijd/budget hebt, doe ik mee!”). Het gaat er niet om dat ze boeken.
  • Serveer eenmalig een heel ander type content. In 2015: een video, instructie, nieuw Pinterestboard, e-book. Bijvoorbeeld als er eens wat nieuws te vieren is, een jubileum of een duizendste volger, of een nieuwe dienst.
  • Organiseer een evenement(je) zoals een lezing, workshop, dansavond, borrel, lunch, masterclass, wandeling, meet-up, chatsessie.

Content vroeger en nu

Bladenmakerstips uit 1996 vertaald naar Contenttips voor 2016:

  • Tip uit 1996: Geef eens wat extra’s weg. Bij tijdschriften zitten soms cadeautjes als een mode-kammetje, mini-oorbellen of een soiree-sjaal (let op: volgens Rob van Vuure moet je dat schrijven met dit soort voorvoegsels, want dan betreft het niet zomaar een kammetje/oorbel/sjaal).
  • Tip voor nu: Hoe zou je dat nu online aantrekkelijk kunnen invullen? Ja, met een e-book, of entree voor een evenement, film of webinar. Zijn er ook andere verrassingen te bedenken?
  • Tip uit 1996: Bundel je tijdschrift met een ander tijdschrift en bied dat als ‘pakket’ aan.
  • Tip voor nu: Bied samen met een ander medium of ondernemer content aan.

CF_icon_RGB_idee_zwart_seagreen-01Meer lezen over lessen in content van Rob van Vuure

Guerrillamarketing met knots van ’n knuffel

Gezien op een vakbeurs. Daar zat ie. In de vensterbank van het trappenhuis. Deze grote pandaknuffel.

“I’m lost. Bring me home. You will receive a very special gift as a reward. I belong at the Scantech Stand at V9.” 

Topidee om zonder personeelsinzet een maximaal resultaat te behalen en mensen vrolijk naar je stand te krijgen, met of zonder knots van een beer in de armen. Guerrillamarketing voor een laag budget en met een hoog knuffelgehalte.

Groene inspiratie

Groene inspiratie

Voor blogs over urban green, natuurtuinieren, groene lifestyle en sustainable travel