Kan ik je verder helpen?

Katja Staring adviseur

Allereerst ben ik een groene contentmaker. Lees er meer over.

Mijn klanten zijn communicatiebureaus en communicatieafdelingen. Meer weten?

strategiesessies

 

 

Toch maar weer denken aan een doelgroep

Les 1 in marketingcommunicatie: weet voor wie je het allemaal doet. Toch zie ik contentmakers er vaak aan voorbijgaan en blijft het bij blij ‘zenden’. Hoe focus je op een voor jou duidelijke doelgroep? Gewoon: ouderwets. Vorm een duidelijke ijkpersoon of persona. En luister ernaar.

Tijdschriftgoeroe Rob van Vuure (o.a. Viva, Libelle, Nieuwe Revu) introduceerde begin jaren ‘90 de ijkpersoon. Op de website IJkpersoon (bestaat!) luidt de definitie: “Een ijkpersoon wordt beschreven met naam, leefwijze en interesses om mediabouwers toe te laten een inschatting te maken of een onderwerp of invalshoek past bij de doelgroep.”

Gevangen in een collage

In de praktijk zaten wij redacteuren in de jaren negentig tijdens de jaarlijkse brainstorm druk te knippen en te plakken om ‘onze’ ijkpersoon in een collage te vangen.

“Een middelbaar echtpaar, kinderen al het huis uit, wonend in een twee-onder-eenkap in Nieuw-Vennep, modaal inkomen, gaat in de zomerperiode vaak weekendjes fietsen op een degelijke Giant of Gazelle en wandelt in de winter. Onderweg gaan de bammetjes mee (of ze bestellen een pannenkoek) en op een terrasje wordt ’s ochtends appeltaart besteld of ’s middags een biertje en een rosétje. Koopt outdoorkleding in de ANWB-winkel.” (= ijk-echtpaar van wandel- en fietsblad Toeractief, destijds een uitgave van de ANWB-uitgeverij)

Ingeruild voor Persona

Inmiddels is in marketingland de term ‘ijkpersoon’ ingeruild voor het woord ‘persona’. Net zo goed een verzonnen personage, dat alle herkenbare kenmerken heeft van een bepaalde groep mensen. Gebaseerd op gedrag, houding, persoonlijkheid en: het doel van deze persoon.

Want waar het om gaat is: snap wat jouw doelgroep beweegt (en waarom).

Volgens Van Vuure draait het om “de juiste inschatting van de heimelijke wensen.” Als je die weet te benoemen, kun je je doelgroep inspireren, want dat is het doel: een gevoelige snaar bij die doelgroep raken. Zorg dat de ‘ziel’ ofwel het karakter van uw medium daarop aansluit.

Luister naar die doelgroep

Dus houd de trends bij, luister naar die doelgroep, kijk naar die doelgroep, ga daarheen, waar je doelgroep gaat. Lees nu.nl of de zaterdagkrant met je ‘doelgroepbril’ op. Kijk televisie met je doelgroepbril. Loop met de doelgroepbril door de HEMA (Action?) of de supermarkt: die waar je doelgroep komt. Wat een interessante discussie oplevert: gaat je doelgroep naar Albert Heijn of Lidl? Of allebei? Of naar de traiteur? En wat kopen ze daar dan?

Duidelijk wat die doelgroep beweegt? Maak iets leuks en interessants voor die mensen.

Niks veranderd, dus, sinds de nineties.

CF_icon_RGB_idee_zwart_limegreen-01Meer lezen over lessen van Rob van Vuure:

Gouden onderwerpen van een oude tijdschriftgoeroe

Over welke onderwerpen moet ik het hebben? Het is een vraag waar veel publicisten mee worstelen. Tijdschriftmaker Rob van Vuure (o.a. Viva, Libelle, Nieuwe Revu) schreef in 1996 het boek ‘De arrogantie van het buikgevoel’. Hij behandelde uitvoerig het thema ‘onderwerpen zoeken’. Ik herlas dat boek en pikte er de volgende 7 onderwerpen uit, die door de decennia heen nog steeds Toppers zijn:

1. Golden oldies

Sommige onderwerpen blijven goud waard. Altijd maar weer. Dat zijn de onderwerpen die jouw doelgroep steeds weer bezighouden, of het nou 1996 is of 2015.

Zet ze in de jaarplanning en besteed er aandacht aan, ook al ervaar je ze zelf als uitgekauwd… Je doelgroep is er echt mee bezig. Zoek je eigen uitdaging in steeds een verrassende variatie op een aloud thema te verzinnen.

Gouden momenten:

  • Week 44: Sinterklaas
  • Week 45: Sinterklaas
  • Direct na Sints afvaart: Kerst!
  • Eind december: Oud & Nieuw, terugblik afgelopen jaar
  • Januari: vooruitblik nieuwe jaar, vakantieplannen
  • Carnaval
  • Maart: Boekenweek
  • Eind maart, begin april: Pasen
  • April: Rokjesdag
  • Mei t/m september: tuin(ieren), bikini, jurken, sandalen, salades
  • Mei/juni: Aardbeien- en aspergetijd
  • Juni/juli: EK, WK, Olympische Spelen
  • Zomer: puzzelen, BBQ, lezen, vakantie, hoe houd ik de kinderen zoet, luwe werkmaanden
  • Start school/werk/sport na de vakantie, goede voornemens
  • Herfst: gezelligheid in huis, knutselen, jam maken, pompoenenoogst, nieuwe aardappelen
  • 4 oktober: Dierendag
  • Oktober: tijd voor stamppot en soep

2. Het Nieuws

Elk nieuwsitem of trending topic is te vertalen naar je eigen blog of content-concept.

3. Geld

Verdienen, besparen, beleggen, uitgeven, waarde, verlies, winst, miljonairs, rente, rondkomen, slim boekhouden, ruilen, delen, goedkoopst, duurst. Geld en inkomen: altijd interessant.

4. Gezondheid

Verder te vertalen naar onderwerpen als: voeding, medisch, zorg, psyche. Houdt de mens altijd bezig, al zijn er elk jaar nieuwe trends en verandert de gedachte van de doelgroep erover en ook heeft elke doelgroep zo weer zijn eigen visie op gezondheid. Hoe kan ‘gezondheid’ in je eigen content een rol spelen?

5. Bekende mensen

Gossip, inkijkje in het leven van, interview, vergelijking situatie (want ook gescheiden, geopereerd, vader verloren, stem kwijt, in de overgang, bevallen, begonnen met breien).

6. Winactie

Schrijf een wedstrijd uit. Leuk participerend. Vraag altijd om een haalbaar resultaat dat de gemiddelde doelgroeper kan behappen. Zoals een foto maken van iets. Het beste recept voor tomatensoep of appeltaart. Een gedicht. Tekening. Recensie. Met de content die wordt toegezonden, is vervolgens weer nieuwe content te maken.

7. Boerenkool

In zijn boek ‘De arrogantie van het Buikgevoel’ somt Van Vuure een lijst op van 98 onderwerpmogelijkheden rondom het thema ‘Boerenkool’. Inspirerend voor iedereen die even vastloopt.

8. Onderwerpen in een ABC

Ook kwam Van Vuure met een Onderwerpen-ABC in zijn boek. Ik vul dat nu in op mijn manier, anno 2016. Het zijn trefwoorden die verwijzen naar een ideeënbron- of een contentvorm:

  • a. Alfabet
  • b. Brainstorm / Beroemdheid / Blogs / Boerenkool
  • c. Centen (geld) / Cijfers
  • d. Dialoog
  • e. E-mail van een lezer
  • f. Fotografie / Facebook
  • g. Google / Geld / Gezondheid
  • h. Hema
  • i. Instagram / Interview
  • j. Jubileum
  • k. Krant
  • l. Linkedin
  • m. Masterclass
  • n. Nieuws / Nieuwsbrief
  • o. Opsomming (lijstje)
  • p. Pinterest / Poll
  • q. Question(naire)
  • r. Recensie
  • s. Speciale aanbieding / Serie / Stappenplan
  • t. Televisie / Tekening / Twitter
  • u. Uitmelken (gouwe ouwe opnieuw verpakken)
  • v. Verjaardag / Vraag / Verhaal / Vroeger
  • w. Wens / Workshop
  • x. eXploreer (ga naar buiten)
  • y. You (waar heb je zelf zin in)
  • z. Zoeken (in je archief, boekenkast, rommella)

 CF_icon_RGB_idee_zwart_seagreen-01Meer lezen over lessen van Rob van Vuure:

Selfiestick of slapstick?

In Amsterdam word je op het Museumplein onder de voeten gelopen door toeristen die zichzelf met een selfiestick vereeuwigen bij het ikoon ‘I Amsterdam’. Dus met zo’n belachelijke tool wil je niet zelf over straat. Of toch wel? Volgens filmmakers Broerz is het zo’n gek ding nog niet, zoals ze ook uitleggen tijdens de Vlogworkshop die ze geven bij de Familie van i.

Twee video’s van Broerz als ode aan de selfiestick:

Groene inspiratie

Groene inspiratie

Voor blogs over urban green, natuurtuinieren, groene lifestyle en sustainable travel