Kan ik je verder helpen?

Katja Staring adviseur

Allereerst ben ik een groene contentmaker. Lees er meer over.

Mijn klanten zijn communicatiebureaus en communicatieafdelingen. Meer weten?

strategiesessies

 

 

Pientere marketing via de Wifi

Via de wifi, de keuze van de naam van je router en een slim wachtwoord, kun je op een pientere en goedkope manier aandacht vragen voor je bedrijf of boodschap. Drie tips.

  1. Food Fantasies heeft z’n marketing tot en met de wifi doorgevoerd. Op het nablijgelegen kantoor bij een opdrachtgever in Amsterdam, popt dit cateringbedrijf met een vrolijke vraag op in het wifi-keuzerijtje. Blijft toch hangen.

wifi marketing

2. Verder trof ik in een koffietentje in Londen nog een staaltje Wifi-marketing: het internetwachtwooord is dat van een goed doel, waarvoor aandacht wordt gevraagd:

wifi marketing

3. Via Twitter wees Niels Aarts van Evolve Mobile me op zijn artikel over wifimarketing dat op Frankwatching verscheen.

 

 

Hoe papier en content toch verliefd blijven

Hoe papier en content toch verliefd blijven

Wanneer je in het buitenland bent, kijk je anders en beter. In Londen viel me ineens op dat papier en print een nieuwe plaats innemen in het contentaanbod. Iedereen is druk met z’n smartphone, tablet en een laptop, maar consumeert daarnaast toch ook allerlei informatie op papier. Papier is nog steeds geliefd. Maar wanneer en hoe?

  1. Papier en content anno 2015Printgraffiti

Het is geen graffiti, het is geen poster, maar ‘printgraffiti’. Uitgeknipte posters of geschilderde  papieren afbeeldingen, op muren geplakt. Deze voorbeelden (hierboven en hiernaast) zag ik in de wijk Shoreditch.

Papier als revolutionair middel om je artistieke boodschap te uiten. Dat doen in dit geval eigenzinnige individualisten, maar die zetten meestal  de trend, nietwaar.

  1. Storytelling in kleine oplageStorytelling op papier en textiel

In pijpela-winkeltjes in hippe buurtjes, en daar dan weer in een zijstraat, worden ontwerpen verkocht van kunstenaars. Zoals 3-d-geprinte sieraden, T-shirts met intelligente dessins en gezeefdrukte linnen tassen (waar je als middelbare mens even bij hapert, want liepen daar in ‘onze tijd’ niet louter ultralinkse kernwapen- en baas-in-eigen-buik-demonstranten mee?). Nu ben je met zo’n tas een trendy Millennial. Ik heb er dus onmiddellijk een aangeschaft.

In die winkeltjes dus, tref je ook rekken met zelfgemaakte tijdschriftjes en stripboekjes in kleine oplages. Daarin vertellen de auteurs/tekenaars een verhaal. Bij Lik & Neon kocht ik van Kate Hazelleen exemplaar. Kate fantaseert in ‘Single black glove’ over eenzame handschoenen, verloren op straat. Het is een met liefde en toewijding getekend boekje en kost 4 pond.

Ook zelfgedrukte posters en kaarten van zelfstandig ontwerpers en illustratoren doen het goed. Ze zijn bijzonder en origineel en professioneel zelfgemaakt.

Print is hier dus zowel op textiel als papier een nieuwe uitingsvorm van individuele ontwerpers die in gelimiteerde oplages een boodschap brengen in plaatjes en tekst.

  1. Papier is terug als guerrilla goodiebagGuerrilla goodiebagGuerilla goodie-envelop

Deze geheimzinnige vierkante bruine envelop stond in de hal van een vintage kledingzaak tussen stapels flyers en kaarten. Inhoud: een te gekke robotposter van illustrator Thomas Handy en 10 kaarten van kledingzaken, events en wervingsacties van een goed doel.

Een guerrilla-goodiebag dus. Met een cadeautje en mooi gemaakte reclame, die je vrijwillig meeneemt.

Uitgever is het marketingbureau van Don’t Panic, een online magazine met een ‘sense of humour’ dat nieuws verspreidt over kunst, muziek, film, stijl, technologie en evenementen. Ze verenigen slim de uitingen van kunstenaars en vormgevers zoals hierboven genoemd, met hun eigen reclame en marketing.

  1. Niche-magazines

Niche-magazine (313x400)Caffeine magazine The IT Factor trof ik in de Saint Peter, de kerk van de Italiaans-katholieke gemeenschap in de Britse hoofdstad.

Het is een lifestyle magazine opgericht door Italianen ‘on the shores of the river Thames’.

“It is young but has a keen eye for spotting and exploring similarities and differences between the UK and the good old sunny motherland”, aldus uitgever The Italian Project die het blad richt op die ene smalle doelgroep: de jonge Italianen die in het barbaarse en tegelijk puriteinse Londen wonen. Dat levert een hilarische clash op, waar veel over te vertellen valt, met in dit nummer onder andere een artikel getiteld ‘Flirt with an Italian but marry a Brit’ en een artikel over hoe English Breakfast je bedprestaties kan verbeteren.

In een koffietentje las ik Caffeine, een blad dat zich volledig richt op koffiedrinkers en koffieschenkers. Inmiddels is er in Nederland ook zo’n tijdschrift, dat zich richt op liefhebbers van thee, koffie en chocola: KoffieTcacao.

Voorbeelden van tijdschriften voor zeer specifieke doelgroepen die graag nog een blad lezen over hun liefhebberij (en de edities waarschijnlijk ook langere tijd bewaren als lifestyle-artikel) en op die manier dus trefzeker zijn te bereiken.

  1. D supermarktkrant van WaitroseOuderwetse krant!

Ouderwets, een krant? Ja, in Nederland hebben de reguliere dagbladen het zwaar. Weinigen lijken ze nog overtuigd te lezen. In Londen worden kranten dagelijks en wekelijks gemaakt, zijn ze vuistdik en gratis. En niet eens beroerd.

De Evening Standard is de krant die met name de reizigers in de Underground en Overground als doelgroep heeft: 1.265 miljard mensen per jaar, dus da’s een leuk getal ook adverteerders mee binnen te hengelen en loont de moeite om dagelijks een flinke stapel kopij voor te tikken.

Supermarktketen en hofleverancier Waitrose brengt wekelijks in alle filialen van Groot-Brittannië een vette tabloid uit van 48 pagina’s, vlak voor het weekend. Niks geen strak gestylde semi-glossy met recepten en productstyling zoals je in de Nederlandse supermarkten ziet, maar een Telegraaf-dikke krant vol culturele weekendtips, columns, interviews, een beetje glamour en bijvoorbeeld een lifestyle-artikel met Pippa Middleton als hardloopcoach. Ook vaste rubrieken zoals van de Waitrose-diëtiste, de Waitrose-wijnkenner en sport en het weer komen aan bod. Klassiek opgebouwd volgens beproefd recept. En: aardig lezenswaardig.

Kranten zijn dus klaarblijkelijk nog steeds een goede vorm om een heel groot en divers publiek mee te bereiken, mits gratis, mits goed gedistribueerd, mits lezenswaardig genoeg.

Ook voorbeelden van hoe papier en content toch verliefd blijven? Ik hoor het graag!

Ik heb geen tijd voor ’n blog

Blog? Pfff… Meerdere mensen zuchten: “Joh, ik heb geen tijd voor al dat geblog, het bijhouden van mijn website en al die sociale media. Moet dat echt?”
Niets moet, uiteraard. Maar je ‘online presence’ goed verzorgen is in feite net zo noodzakelijk als je boekhouding doen.

Klanten beoordelen je steeds vaker op je aanwezigheid op internet. Dat is anno nu je eerste – of tweede – indruk.

Ben je wel goed?

Als je iemand hebt ontmoet, surf je later naar z’n website, Linkedin-profiel of Facebook-account. En dan beoordeel je iemands kwaliteit op wat je dan te zien krijgt. Als je dan ontdekt dat iemand zijn laatste update heeft geplaatst op 12 februari 2015, ontstaat toch een bepaald beeld.

Wanneer je ziet dat die website een nieuwspagina heeft en dat het laatste nieuwtje dateert van eind vorig jaar, idem. Staat er ‘blog’ in een menu, en is die pagina leeg (of staat er: “hier komt een blog”) of oninteressant, hmmm…

Blijf in beeld

Zorg dat je je ‘verhaal’ goed neerzet. Van plaatje tot praatje tot portret en profiel. Dat je geregeld wat echt interessants vertelt over je organisatie, je vak en je expertise (gedoseerd graag!).

Dat kan in een blog, vlog of fotoblog (plog) die je vervolgens via je sociale media verspreidt, daar waar je doelgroep zit.

Enigszins strategisch

En hou zoiets enigszins strategisch en planmatig vol, dus met een bepaald idee en wat dwingende deadlines. En kom niet met: “ik weet niet waarover ik moet schrijven”. Joh, het is toch je vak? Daar valt toch altijd veel over te vertellen en nieuws over te melden aan anderen, die er altijd minder vanaf weten?

Dan word je gehoord, blijf je in beeld, en zullen mensen aan je denken zodra ze je nodig hebben. Je blijft op het netvlies.

Oja: een beetje doseren graag, zeven blogs per week hoeft echt niet.

Zo creëer je ‘brand awareness’

Bloggen, vloggen of ploggen en dat dele via sociale media, is inmiddels het belangrijkste middel om publiek te bereiken. Het gaat hen om relaties opbouwen, loyalere klanten kweken.

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit je marketing en bovendien een van de makkelijkste en goedkoopste manieren om publiek te bereiken. En er zijn zoveel vormen en kanalen, er is er altijd wel eentje te vinden die past bij jou en je doelgroep.

Heb geduld met je blog

En dit traject, gaat niet over 1 nacht ijs. Wees standvastig en geduldig.

Maar als je klanten, doelgroep of publiek je zo langzaamaan weten te vinden, en je informatie en expertise interessant vinden, dan zijn ze er ook heel makkelijk in dat weer doorgeven aan anderen, iets wat nu met de sociale media ook steeds makkelijker is: delen, liken, sharen, retweeten, favoriten. En zo komen er nog meer potentiële klanten of geïnteresseerden op je pad. En kom je er ook achter wat ze graag van je horen.

En dan merk je dat het beheersen en beheren van je website, blog en sociale media, dus leuk en belangrijk is.

Groene inspiratie

Groene inspiratie

Voor blogs over urban green, natuurtuinieren, groene lifestyle en sustainable travel