Strategie- en brainstormsessies

pionnen_torentjeSoms is de vraag breed of nog onduidelijk. Of is het fijn als ‘iemand van buiten’ met een frisse blik meedenkt. Daarvoor leid ik strategiesessies. Dan komt gauw boven tafel wat de exacte behoeftes zijn. En wat er daarna nodig is. En soms is er gewoon een leuke, informatieve middag nodig, die regel ik ook.

Strategie- en brainstormsessies zijn altijd mijn vaste start bij aanvang van een contentstrategie of contentproject.

Werkwijze

  • Intake (kan ook via Skype)
  • Formulering van de exacte vraagstelling
  • Sessie
  • De deelnemers leveren zelf het plan van aanpak op

Mogelijkheden strategie- en brainstormsessies

  • Verkenning. 1-op-1-sessie. In twee uur bekijken we wat de specifieke vraag is en wat er nodig is om verder te kunnen. Een sessie als deze levert op: een duidelijke omschrijving van de richting en wat de actiepunten zijn om dit traject vorm te geven.
  • Specifieke vraag. In klein gezelschap tot 3-5 personen. In een dagdeel gaan we een specifieke vraag over een dienst, product of middelenstrategie behandelen en in grote lijnen verder uitwerken. Levert op: een duidelijke omschrijving van de nieuwe richting en een overzicht van wat en wie er nodig is om dit plan concreet verder vorm te geven. Of zelfs een concrete planning, en/of een lijst onderwerpen (bijvoorbeeld voor een redactie).
  • Strategie. Dagdeel of dag. Voor organisaties of startups die in team(s) willen nadenken over een contentstrategie, positionering, redactieformule, contentkansen, doelgroepbenadering, etc. Levert op: een duidelijke omschrijving van het plan en een overzicht van wat en wie er nodig is om dit concreet verder vorm te geven.
  • Fun. Met collega’s of klanten informatie opdoen over/met content. Levert op: een leuke bijeenkomst met een goed gevoel.

Praktijkcases

CASE: Belmondo Zakelijk

Voor de uitgeverij Belmondo Zakelijk begeleid ik een traject dat leidt tot een nieuwe positionering van hun productlijn. Dat loopt van marktverkenning tot markt-, product- en contentstrategie.

pion_los_oranjeCASE: PreventNed

Voor HR-onderzoeks en -adviesbureau PreventNed organiseerde ik een ‘internal awareness-sessie’ over de branding van hun Human Capital Dashboard, een tool om de zogeheten workability van medewerkers vast te stellen. Hoe hoger die workability, des te beter functioneren je medewerkers en des te beter rendeert je organisatie. PreventNed meet, adviseert wat je moet doen om de prestaties te verhogen en monitort daarna de voortgang. Dat is een traject van meerdere jaren. In deze sessie werd de directie van PreventNed duidelijk welke waarden en beloftes ze met deze tool en werkwijze uitdragen en wat de ingrediënten zijn voor hun ideale ‘pitchverhaal’. Inmiddels trekken we dit verhaal verder door naar de gehele communicatie & marketing met en plan van aanpak, waarbij ik het project aanstuur en de medewerkers van Preventned zelf aan de slag gaan.

pion_los_groenCASE: Het Groene Warenhuis

In Hilversum bestieren twee ‘groene’ onderneemsters een zaak en webshop met verantwoorde kleding en artikelen met een goed verhaal: eco, bio, fairtrade. Onlangs zijn ze gaan samenwerken vanuit hun individuele bedrijven en dus vonden ze het tijd voor een rebranding van hun merk, hun inrichting en hun assortiment. In een sparringsessie over identiteit, inhoud en boodschap onderzochten we de gezamenlijke strategische gedachte. Die moet helder zijn, en daar moeten de twee het over eens zijn, om verdere slimme keuzes op te baseren.

pion_los_blauwCASE: Videomediagroep

Voor de startup VideoMediaGroup.com heb ik nu 3 keer een strategiesessie gehouden. De drie oprichters steken dan buiten hun dagelijkse, hectische bedrijfsproces een dagdeel de koppen bij elkaar. Zo kunnen ze samen beslissingen nemen over koersverleggingen die nodig zijn voor een succesvolle en levensvatbare bedrijfsvoering.

pion_los_rozeCASE: Quadrant Advies

Secretaresse-expert (ofwel:  management-support-deskundige) Annemarie de Martines van Quadrant Advies publiceerde haar tweede boek: Groeien naar Lean & Meaning Management Support. Omdat ze het boek in eigen beheer uitgeeft en zelf de publiciteit wilde doen, boekte Annemarie een strategiesessie.

pion_los_blauwCASE: Instant Magazine

Bij een Learn Sessie van Instant Magazine hield ik een interactieve presentatie over Storytelling, voor circa 30 toehoorders. Daarvoor gebruikte ik als middel Instant Magazine zelf: een dynamische online magazine-toepassing. 

pion_los_oranjeCASE: ASN Bank Wereldprijs

ASN Bank organiseert jaarlijks een challenge voor mensen met ondernemende ideeën die de wereld beter maken. Zij kunnen de ASN Bank Wereldprijs winnen om die projecten te helpen groeien. Tijdens een Summerschool voor deze plannenmakers hield ik 20-minutensessies op het gebied van marketingcommunicatie.

pion_los_rozeCASE: Gooise Natuurgeneeskunde Praktijk

Met Cathelijne Verboeket-Crul van de Gooische Natuurgeneeskunde Praktijk hield ik een inspiratiesessie om erachter te komen welke doelgroep op welke manier door haar te bereiken is.

Interesse in een sessie? Mail via het contactformulier.