Iedere dag weer wordt er nogal wat informatie op je afgevuurd. Nieuwsbrieven, Facebook-posts, Linkedin-blogs, Blendle, Whatsapp, telefoon… Aaaah! Stop! Je gaat op den duur aan infobesitas leiden. Weg met al die info! 

Maar wat betekent dit voor jouw bedrijfsinformatie die je bij jouw klanten onder de aandacht wilt krijgen?

Wie last heeft van infobesitas, bekijkt alleen wat écht interessant is.

Dus doet jouw klant ook.

Wil je dus aandacht van jouw publiek, je klanten, dan moet je moet je ‘in je uppie’ vechten om aandacht in al dat informatiegeweld.

Maak dus 1 staaf goud in plaats van 1 berg lood

  • Wees relevant: vertel iets waar mensen wat aan hebben, iets handigs, iets waar ze naar op zoek zijn
  • Wees uniek: klets niemand na, toon je eigen visie
  • Wees waardevol voor een langere termijn: zorg dat je iets maakt dat wat langer standhoudt
  • Breng het op maat: in de vorm waarop jouw publiek de informatie het liefste krijgt

Hoe doe je dit? Door te LUISTEREN naar wat je publiek wil. En hoe luister je?

  • Via de analytics van je site
  • Door te kijken op sociale media (zoek op hashtags)
  • Via je nieuwsbrief
  • Op een netwerkbijeenkomst
  • Door dagelijkse vragen van je klanten of doelgroep bij te houden
  • Door televisie of de radio aan te zetten
  • Door vakbladen bij te houden
  • Door symposia of vakbijeenkomsten te bezoeken

Keuze voor middel en mix

Kies het juiste kanaal om deze informatie op te dien, maar vaak is dat een ideale middelenmix van je website, een of twee sociale media en afhankelijk van de branche nog wat in print of zelfs een evenement. Vaak is video ook een heel goede vorm om in te zetten.

Verder wordt duurzame long copy relevant: langere artikelen ontvangen aantoonbaar meer shares en backlinks dan korte artikelen. Met de aantekening dat deze long copy niet bestaat uit een lel van een tekst. Het is een interessante internetpublicatie die bestaat uit meerdere disciplines zoals EN tekst EN foto’s EN video EN infographics EN podcast EN logische linkjes.

Scrollytelling wordt dit ook wel genoemd.

Kijktips

Ik hoorde fotografe Ilvy Njiokiktjien er tijdens de Nationale Uitgeefdag mooie dingen over vertellen, ze gaf deze kijktips:

Kijkers/lezers willen wel degelijk tijd besteden aan dit soort gouden inhoud.

Zelf een scrollytelling maken? Dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Ga eens experimenteren met de tools Sway en Adobe Spark en met talloze foto-apps en maak zo goud van je content.

 

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.