Dat je met een alter ego op Twitter geld kunt verdienen, blijkt uit een interessante case uit Duitsland.

Op een januaridag in 2013 vloog er een Duitstalige tweet de wereld in. “Guten Tag. Ich heiße Renate Bergmann und bin neu hier. Ich suche nette Damen oder Herren für gemeinsame Unternehmungen. Bitte schreiben Sie.” Een schattig berichtje. Met flinke gevolgen.

Renate Bergmann is sinds haar eerste bericht de bekendste twitterende grootmoeder in Duitsland: Twitter Omi. Maar er is wat met deze gepensioneerde… Want… achter Twitter Omi schuilt een man, en wel Torsten Rohde, een jonge veertiger. Hij bewijst hoe je door een doordachte Twitterinzet geld kunt verdienen. Hoewel hij ermee begon als grap.

De vrouw die zijn leven veranderde

Hij was twee jaar geleden nog controller. Nu twittert hij voor de kost dankzij zijn uit de hand gelopen geintje. Hij verdient de kost met lezingen, schreef een boek, er is een theaterstuk over zijn alter ego en hij werkt aan een tweede boek, dat eind juli verschijnt.

Hij twitterde eens lollig namens een bejaarde met kunstgebit, suikerziekte en een pittige kijk op de moderne wereld. Nu is deze Renate Bergmann zowat een vrouw van vlees en bloed, die niet meer in toom te houden is. Zij is de spreekwoordelijke ‘vrouw die zijn leven heeft veranderd’.

Binnen no time honderden volgers

Toen Torsten zijn eerste bericht namens de 82-jarige uitstuurde, had hij geen idee of plan. Maar binnen no time wel honderden volgers, wat hem op zijn eigen account in jaren niet was gelukt. Twee jaar later heeft Renate Bergmann 14.000 volgers op Facebook en 27.600 op Twitter. Als ze ’s ochtends niets van zich laat horen, beginnen die zich zorgen te maken. Maar ook als ze op een maandag om 6.00 uur al een tweet uitstuurt, krijgt ze direct vrolijk bijval van andere vroege vogels.

Het grotere verhaal moest kloppen

Enkele weken na die eerste lollige maar succesvolle oude-dames-tweets, moest de geestelijk vader van Omi stevig gaan nadenken over haar karakter, haar mening en de personages uit haar omgeving. Ook moest het grotere verhaal kloppen. Zo verklaarde hij ooit dat ze viervoudig weduwe is, dus moest hij zich afvragen: wat waren dat voor echtgenoten? Renate blijkt met hen heel wat te hebben meegemaakt en draagt zo de gehele Duitse geschiedenis en politiek in zich mee.

Ook de personages in Renates leven hebben hun eigen historie en karakter. Ze is als het ware een soapserie op Twitter. Buurvrouw Manja, hartsvriendin Gertrud, het gepensioneerde echtpaar Ilse en mopperige Kurt – waardoor Renate zich naar allerlei instanties laat chaufferen, haar zingeving zoekende dochter Kirsten en: neef Stefan, die in Berlijn ‘iets met computers doet’ en haar de smartphone cadeau deed waarmee ze dus aan het twitteren sloeg.

Uitgever Rowohlt wist Rohde te overtuigen een boek schrijven, daar had hij zelf nooit aan gedacht. Het belandde op de bestsellerlijst van Der Spiegel, Duitslands grootste opinieblad. En pas toen werd velen duidelijk dat Renate een ‘geheim’ met zich meedroeg. Ze was niet ‘echt’…

Clichébeeld van een oma

Die onthulling mocht de pret niet drukken. Mensen genieten van haar droge uitspraken, rake observeringen, onbeholpen anekdotes en haar commentaar op de gebeurtenissen in de wereld en haar stad Berlijn. Rohde speelt met het clichébeeld dat iedereen van een oma heeft en voegt er een laag humor en spitsvondigheid aan toe, zodat je als volger denkt: ‘wat een tof wijf’. Inspiratie doet hij op in bijvoorbeeld de kapsalon van een vriendin en in de supermarkt, maar ook in zijn eigen familie.

“Er zijn inmiddels enkele ‘hardcore-fans‘ die regelmatig zorgen voor interactie”, mailt Rohde. “Heel leuk is het om hun ideeën mee te nemen en verder te ontwikkelen. Het is werkelijk ongelooflijk hoeveel jonge mensen door Renate als kleinkind ‘geadopteerd’ zouden willen worden, klaarblijkelijk is het verlangen naar een oma groot.”

Deze blog verscheen eerder als gastblog op MarketingMed

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.